Tvåmanswhist

I början av varje spel blandas kortleken och varje spelare får 10 kort. Spelarna undersöker sedan sina egna händer för att bestämma vilken strategi de ska använda för att vinna. Målet är att ta fler trick än motståndaren; ett trick består av fyra kort, ett från varje spelare. När det när det är en spelares tur att spela måste han/hon börja med ett valfritt kort. Därefter måste den andra spelaren följa efter om han/hon har ett kort i den färgen; om inte kan han/hon välja vilket kort som helst från sin hand. Den spelare som spelade det högst rankade kortet i den ledande färgen vinner sticket och leder för nästa.

  • Kategori: Strategi, Stick
  • Spelare: 2
  • Rek. ålder: 10+
  • Speltid: 10 – 30 min
  • Kortlek: Standard 52 kort

Svårighetsgrad 5/10 

Tur 50% 

Skicklighet 50%

Spelets regler

Den som vinner sticket är den som har det högsta värdet. Du måste samla så många trick som möjligt och undvika att ta dina motståndares kort. Den som samlar flest trick i del två vinner spelet. Two-man whist kan ändras beroende på din kunskapsnivå eller dina preferenser, till exempel genom att spela med ett visst antal händer.

När du spelar whist för två personer är det viktigt att hålla reda på vilka poäng du har tjänat. Du får en poäng för varje trick du vinner, och om du lyckas samla ihop 13 poäng innan din motståndare gör det, vinner du spelet. Dessutom finns det bonusar som kan delas ut, till exempel “shooting the moon” där alla.

Så här spelar du

  • Spelaren till vänster om dealern börjar. Han/hon kan antingen plocka upp ett kort från högen eller ta ett eget kort.
  • Spelaren kastar ett kort och nästa spelare plockar sedan upp det kastade kortet. Detta fortsätter tills alla spelare har fem kort på handen.
  • Detta fortsätter tills alla kort har dragits och varje spelare har en komplett uppsättning av sina egna kort. När en spelare har använt alla sina kort.
  • Spelaren med den högsta summan vinner. Spelet kan också spelas i ett tävlingsläge för två spelare, där målet är att.
  • Det högsta kortet i den färgen tar sticket, och den spelare som vinner sticket tar alla korten i högen. Efter varje omgång.
  • När alla fyra spelarna har turats är rundan avslutad. Den spelare i den ursprungliga färgen som hade det högsta kortet i den färgen tar alla.
  • Den spelare som har flest trick vinner och får en poäng av alla andra spelare. Om det blir oavgjort finns det ingen vinnare och alla.
  • Dessutom kan du få bonuspoäng genom att göra ett extra trick med samma kort som ett av dina tidigare trick. Detta kallas “anka” och ger dig en extra poäng. Om du dessutom tar alla 8 trick med samma kort kallas detta “det sista kortet” och ger dig 2 bonuspoäng.
  • Målet är att samla in flest trick och den spelare som har högst poäng efter alla omgångar vinner. I vissa fall kan en annan uppsättning regler följas beroende på lokala sedvänjor eller preferenser. I början av varje runda är det viktigt att komma ihåg att trumfkorten delas upp i följande kategorier.
  • Den spelare som har fått flest poäng under matchen förklaras som vinnare. Spelare kan också välja att spela en variant av Mancala som kallas Kalah. I Kalah har spelarna var och en 6 gropar framför sig istället för 4, och två extra koppar på sin sida som kallas “stores”. Spelarna turas om att så.

FAQ