Forskning om patologisk spel med hjälp av duvor

bredd =
Sedan andra världskriget har mycket forskning gjorts i bakgrunden av spelbeteende. Konditionering undersöktes regelbundet. Nyligen har sådan forskning visat att spelautomaten är den mest beroendeframkallande.

konditionering

Konditioneringsbeskrivning 1557

Konditionering av kameler beskriven av Leo Africanus i 1557 (översättning från 1665)

Konditionering är genom att förutsättningar (villkor) är beroende av något eller någon. Det mest kända exemplet är Pavlovs hund, där vi talar om Pavlov-reaktionen. De Russian psykologen Igor Pavlov var den första som kallade konditioneringsfenomenet. Hundratals år sedan var det känt att det fungerade.

1938 introducerade den amerikanska psykologen BF Skinner termen operant conditioning. Det var två år efter dödsfallet Russian Igor Pavlov.

Skillnadskonditionering och operantkonditionering

Med normal konditionering förbinder någon två villkor (incitament) med varandra. Pavlovs hund fick mat (villkor 1) om en klocka ringde (villkoret 2). Efter en kort stund sprang vattnet i hundens mun när han hörde klockan. Villkor 2 var associerad med tillståndet 1 av hunden, utan att nödvändigtvis ta emot mat efteråt.

Operantkonditionering arbetar med belöning och straff. Med detta ansluter en person eller djur en handling med något trevligt eller något obehagligt. En belöning garanterar att någon utövar åtgärden oftare efteråt; en straff reducerar handlingen.

Forskning med duvor

Skinner gjorde sin forskning med duvor. De fick mat (belöning) när de tappade en skiva (handling). Det hände inte alltid, maten kom i slumpmässigt antal gånger i sin matskål. Ibland, ibland inte. Därefter visste duvorna att om de kryssade tillräckligt ofta så skulle livsmedel så småningom komma.

Efter Skinner har det funnits många som gjorde liknande forskning; Skinner själv också. Några forskare från olika universitet har nyligen gjort det igen med duvor. Forskarna undrade, till exempel, hur och varför vissa människor sitter på en spelautomat i timmar i taget och fortsätter spela medan de förlorar balans.

Impulsivitet av duvor

frukttomat den mest beroendeframkallande - spelduvanJennifer Laude och hennes kollegor från University of Kentucky använde duvor för att se impulsivitet. I sin forskning lät de duvor välja mellan två alternativ: en låg chans på 10-bitar av mat och en 100-risk för 3-bitar. Duvorna valde vanligtvis den dåliga chansen.

Forskarna undrade om att välja den dåliga chansen att göra med impulsivitet. De fortsatte utredningen med en klassiker från psykologi: den uppskjutna belöningen. Det är valet mellan direkt chansen på en liten belöning eller alltid en stor belöning senare. Den tid som någon kan vänta på den stora belöningen bestämmer graden av impulsivitet. Väntar längre betyder mindre impulsiv.

De flesta duvor var huvudsakligen impulsiva. De skulle hellre välja lite mat direkt än mycket mat som de fick vänta 20 sekunder. I undersökningen med duvor ledde detta till slutsatsen att duvorna lägger mer värde till möjlig vinnning än en optimal chans att vinna. Det verkade som att duvor inte ens övervägde den bättre chansen.

Enligt forskarna är det ett fenomen att de också observerar problemspelare. De anser inte deras förluster och fortsätter att spela, jagar efter en sällsynt seger. I psykologi kallas detta en störning i impulskontroll, en så kallad tvångssyndrom.

Hjärnforskning spelar på en fruktmaskin

I en annan studie såg några forskare från Nya Zeeland och Tyskland på hjärnceller i prefrontal cortex när de spelade på en spelautomat. Prefrontal cortex är inblandad i att fatta beslut, planer och impulskontroll som avses ovan.

Denna forskning gjordes också med duvor. Ett rum byggdes med svarta väggar. Den innehöll en dataskärm med en genomskinlig pekskärm för att registrera duggarnas reaktioner. Ett program körde på datorn som såg ut som en fruktmaskin med fyra bilder i rad. Även spaken ingick som en funktion.

Resultat

Forskarna upptäckte att fyra typer av neuroner var aktiva i deras slot-typ experiment. För en typ av neuroner gick aktiviteten rakt upp när risken för belöning verkade komma närmare. Andra neuroner "avfyrade" på en fyra i rad (fyra i ett slag).

Slotmaskinen mest beroendeframkallande (människor och duvor hjärnor)

Mänsklig hjärna och fågelhjärna (mörkt område är respektive PFC och NCL)

Och till sist var det neuroner som ändrade sin verksamhet när det blev klart att det inte fanns någon belöning. Viktigt för forskningen var att de tidigare resultaten spelade en roll i den senare typen av neuroner. Det bekräftar tidigare vetenskaplig forskning om spelbeteende. Resultaten visar också motsvarande funktion av prefrontal cortex hos människor och andra primater och NCL (coudolateral nidopallium) hos fåglar.

Är spelautomaten verkligen så beroendeframkallande?

I många meddelanden med titeln "fruktmaskin den mest beroendeframkallande" (eller liknande), hänvisar människor ofta felaktigt till de tidigare nämnda studierna. Det kan bero på den senare studien eftersom forskarna börjar sammanfattningen av deras rapport med ungefär det uttalande att spelautomaten är mest beroendeframkallande. Men de återvänder inte till detta i rapporten.

Ordet beroendeframkallande och liknande ord visas bara några gånger i båda rapporterna. Men ingenstans konstaterar forskarna att spelautomaten är den mest beroendeframkallande. Det betyder förstås inte att den slutsatsen inte ska dras.

Experiment och verklighet

Forskarna från den andra studien förklarar varför deras frukten maskin experiment med duvor skiljer sig lite från en spelautomat i kasinomiljön. Att spela med en spelautomat är så enkelt och kräver så lite hjärnaktivitet, enligt dem, att även duvor kan göra det. En skillnad mellan en spelare och en duva är dock att duvan inte visar något irrationellt beteende. Och det fanns inget på spel för duvorna. Det är så med spelaren. När allt kommer omkring går han i de flesta fall hemma med mindre pengar än när han kom till kasinot.

Skinner kommenterade detta i sin bok "Science and Human Behavior" att en spelare på en spelautomat inte gör någon skillnad. I de flesta fall spelar spelaren fortfarande på. Inte stimulerad av penningvinst, utan av något annat, till exempel dopamin. Så det var förmodligen Skinner som visste år sedan att spelautomaten är den mest beroendeframkallande.

Källor

Tillagd i önskelistanTa bort från önskelistan 0
Jämför
Golden Reef Casino
Handla
1 år sedan

Golden Reef Casino

Golden Reef Casino Review-erbjudanden - Online casino-erbjudande av Golden Reef Casino Review med en total bedömning av 8.6
Tillagd i önskelistanTa bort från önskelistan 1
Jämför
Herr Smith Casino
Handla
1 år sedan

Herr Smith Casino

Mr Smith Casino Review erbjuder - Online casino erbjudande av Mr Smith Casino Review med en övergripande betygsättning av 8.0
Tillagd i önskelistanTa bort från önskelistan 1
Jämför
Casino Kingdom
Handla
1 år sedan

Casino Kingdom

Casino Kingdom Review-erbjudanden - Online casino-erbjudande av Casino Kingdom Review med en total bedömning av 8.1

Vi kommer att vara glad att höra dina tankar

Lämna ett svar

Acasino.biz
Logotyp
Återställ lösenord
Jämför artiklar
  • totalt (0)
Jämföra
0