Bismarck
Spelet Bismarck spelas på samma sätt som whist med fyra spelare, förutom att det bara finns tre spelare i stället för fyra. Varje spelare får 13 kort och bjuder för att bestämma vem som ska vara deklarant.
Deklaranten kan sedan välja att antingen kalla en trumffärg eller spela utan trumf. Budgivningen fortsätter runt.
- Kategori: Strategi, Stick
- Spelare: 3
- Rek. ålder: 10+
- Speltid: 60-90 min
- Kortlek: 52 kort
Svårighetsgrad 7/10
Tur 30%
Skicklighet 70%
Bismarck Kortspel Toplist
Spelets regler
I spader är målet att ta totalt sju stick, medan varje spelare i trumf måste ta ett visst antal stick beroende på vilken trumffärg han har. Om till exempel klöver är trumf ska varje spelare försöka ta minst fem stick med klöver. I spelläget måste spelarna till en början välja hur många stick de vill ta; ju högre antal som väljs, desto fler poäng vinns. Slutligen måste spelarna i passningsläget försöka undvika att ta några stick alls – men det är lättare sagt än gjort!
Genom att hålla reda på de poäng som samlats in eller undvikits per runda eller spel totalt sett är det lätt att identifiera vem som vinner och vem som förlorar. Vinnaren av Bism.
De fyra spelsätten
- Spader – För att spela Spader måste spelaren välja mellan 7 kort på handen. Spelarna turas om att spela ett kort och den som har det högst rankade kortet får ett kort.
- Trumf – Spelet slutar om forehanden tar alla 8 stick, eller om någon annan spelare lyckas ta 4 stick.
- Spel – För att spela en trumf måste forehanden ropa ut den innan han drar fler kort och tillkännage vilken färg som är trumf. De andra spelarna måste.
- Pass – Spelet avslutas när alla spelare har tagit ett visst antal stick. I slutet räknar varje spelare de kort han har tagit. Det högsta resultatet vinner.
“Gå hem”
I vissa kortspel kan du också få extra poäng om vissa villkor är uppfyllda. I spader kan en spelare till exempel få en extra poäng för varje tio stick som han/hon tar hem, eller två extra poäng om han/hon tar alla 13 stick. Dessutom är ett bud på noll (eller noll) värt 50 extra poäng om det lyckas.
Slutligen kan det, beroende på spelet och de regler som spelarna använder i sin grupp eller turnering, finnas särskilda bonusar som delas ut för saker som att ta alla stick i en runda (kallas “slam”) eller att vinna utan trumf (kallas “no trump”). Dessa bonusar kan variera från spel till spel men innebär vanligtvis att extra poäng delas ut. I slutändan är det upp till varje enskilt kort att.
Så här spelar du
- Ha en “domare” som kan ta upp eventuella tvister. Välj ett spel för varje omgång och se till att alla förstår reglerna innan du börjar.
- Spelet kan vara antingen High Card, Low Card, Jacks or Better. När spelet har bestämts måste varje spelare bygga upp en hand som baseras på följande.
- Givaren placerar sedan de återstående fyra korten i mitten av bordet och vänder ett av korten uppåt för att skapa “kitty”. Detta är ett wild.
- Spelaren som vinner sticket leder sedan nästa stick. Detta fortsätter tills alla stick har spelats. När alla stick har spelats, räknar spelarna.
- Om andra spelare redan har valt samma färg och du inte kan matcha den, välj en annan färg. Spela dina kort i ordning.
- Den spelare som har det högsta kortet vinner potten och får alla korten. Efter varje runda kan spelarna välja att köpa fler kort.
- Spelaren med flest pinnar får 1 poäng, eller 2 poäng om alla pinnar innehas av en enda spelare. Spelet fortsätter på detta sätt.
- Efter varje omgång kan spelarna byta lag och olika sätt att spela. Detta möjliggör ett spel som ständigt utvecklas och som alltid är spännande och fullt av överraskningar.