Mulle
Varje spelare får 15 kort och målet med spelet är att vara den första spelaren som blir av med alla sina kort. Spelet börjar med en budrunda där varje spelare turas om att tillkännage hur många trick de tror att de kan göra i den omgången. Den som bjuder högst blir “deklarant” och leder ut ett kort från sin hand.
- Kategori: Strategi
- Spelare: 2-4
- Rek. ålder: 7+
- Speltid: 5-10 min
- Kortlek: 104 kort
Svårighetsgrad 3/10
Tur 80%
Skicklighet 20%
Mulle Toplist
Spelets regler
- När du spelar med fyra spelare är det högsta kortet i handen 16 (ruter tio). Det näst högsta kortet i handen är 15 (tärningen).
- Om du bygger ett ess och en tvåa, trea eller fyra och tar en mula gäller det högsta värdet. Du kan också kombinera dina egna byggda.
- Målet med spelet är att bli det första laget som når 500 poäng. I början av varje omgång får alla fyra spelarna tretton poäng.
- Poängen används för att hålla poäng under spelet. Om en spelare har flest poäng i slutet av rundan vinner han/hon den handen.
- Hundklubben ger dig speciella belöningar som rabatter på husdjursartiklar, specialgodis och till och med en utmärkelse för att du är den största förloraren.
- Om din motståndare till exempel skapar en byggnad med fyra fyror och du har en fyra på handen, måste du ta byggnaden för att lägga till.
- En blunder är ett misstag av motståndaren som gör att spelaren kan vinna spelet. Om ingen av spelarna gör en blunder är spelet slut.
- När alla kort har spelats ut bestäms vinnaren. Den spelare som har samlat på sig flest kort vinner spelet.
- I lagspel turas spelarna om att spela rollen som ledare och följare. Ledaren väljer en aktivitet eller utmaning som de andra spelarna ska genomföra.
- I varje uppsättning turas spelarna om att spela sina pjäser – antingen stenar eller mynt. Målet med spelet är att bilda ett mönster med dina pjäser på.
Så här spelar du
- De återstående korten placeras i en stapel med framsidan nedåt. Spelarna spelar sedan spelet genom att turas om att plocka upp antingen ett kort från.
- I slutet av varje spel vinner den spelare som har flest poäng. Kom ihåg att vara försiktig när du spelar Speed och don.
- Du kan också försöka skapa högre tal genom att lägga ihop flera kort, till exempel att två treor blir sex. För att vinna ska du vara den första som.
- På samma sätt bildar en knekt och ett ess en kung. Spelarna kan också använda tre eller fler kort för att skapa kombinationer. Till exempel, en fyra, två.
- Om mulan är en kung eller ett ess får den minst tjugo poäng. Slutligen kan du också påskynda spelet genom att bygga.
- Målet med set 2 är att skapa flest möjliga set eller sekvenser. Detta görs genom att välja kort från kortleken och kasta dem på separata.